Ανάμεσα
στα πολλά θύματα της προέλασης του Ισλαμικού Κράτους είναι και μια
ομάδα 50.000 Γιαζίντι που έχουν παγιδευτεί στα βουνά του βορειοδυτικού
Ιράκ χωρίς νερό και τρόφιμα.
Λόγω της μυστικότητας που τους περιβάλει όμως πολλοί, μουσουλμάνοι και μη, πιστεύουν ότι οι Γιαζίντι λατρεύουν τον σατανά. Αυτό το πληρώνουν ακριβά με σφοδρές επιθέσεις από ισλαμιστικές οργανώσεις. Για παράδειγμα το 2007, τζιχαντιστές επιτέθηκαν σε χωριά των Γιαζίντι στην επαρχία Νινευή του Ιράκ σκοτώνοντας εκατοντάδες (από 400 ως 700 άτομα).
Υπολογίζεται ότι ως και μισό εκατομμύριο Γιαζίντι υπάρχουν σήμερα στον κόσμο, και οι περισσότεροι ζουν στις πεδιάδες της Νινευή _ τις οποίες διεκδικούν τόσο οι σουνίτες όσο και οι Κούρδοι του Ιράκ _ αλλά και στη νοτιοανατολική Τουρκία και στη βορειοδυτική Συρία.
Σύμφωνα με την συγγραφέα Ντιάνα Νταρκ, που επισκέπτεται τακτικά τις περιοχές των Γιαζίντι από τη δεκαετία του '80, η μειονότητα δεν καλοβλέπει την παγκόσμια προσοχή που στράφηκε πάνω της τις τελευταίες μέρες. Όπως εξήγησε στο BBC, η συνεχής καταδίωξή τους από την περιοχή του Όρους Σιντζάρ, δυτικά της Μοσούλης, βασίζεται σε μια παρανόηση του ονόματός τους. Οι ακραίοι σουνίτες, όπως ο Ισλαμικός Στρατός, πιστεύουν ότι προέρχεται από τον Γιαζίντ ιμπν Μουάουιγια (647-683 μ.Χ.), τον καθόλου δημοφιλή δεύτερο χαλίφη της δυναστείας των Ουμαγιάντ.
Όπως δείχνουν όμως οι επιστημονικές έρευνες, το όνομά τους προέρχεται από τον περσικό όρο «ιζέντ» που σημαίνει άγγελος ή θεότητα. Οι ίδιοι αποκαλούνται στη γλώσσα τους Νταασίν, που προέρχεται από μια παλαιά νεστοριανή επισκοπή καθώς πολλές από τις δοξασίες τους πηγάζουν από τον χριστιανισμό.
Κανείς δεν μπορεί να προσηλυτιστεί στον γιαζιντισμό. Πρέπει να έχει γεννηθεί Γιαζίντι, όπως συμβαίνει με τους Αλεβίτες και τους Δρούζους.
Οι Γιαζίντι πιστεύουν τόσο στη Βίβλο όσο και στο Κοράνι, αλλά πολλές από τις παραδόσεις τους είναι προφορικές. Αν και η θρησκεία τους έχει στοιχεία από τον ζωροαστρισμό _ όπως ο ήλιος που κοσμεί τους λατρευτικούς τους χώρους και ότι οι τάφοι δείχνουν προς την ανατολή _, τα περισσότερα κοινά τα μοιράζονται με τον χριστιανισμό και το ισλάμ.
Τα παιδιά βαφτίζονται σε αγιασμένο νερό από έναν πιρ (παπά). Στους γάμους, αυτός σπάει ένα ψωμί και δίνει το μισό στη νύφη και το άλλο στον γαμπρό. Στις 15-20 Σεπτεμβρίου προσκυνούν τον τάφο του Σεΐχη Αντί, βόρεια της Μοσούλης, όπου πλένονται ιεροτελεστικά στον ποταμό. Επίσης θυσιάζουν ζώα και κάνουν περιτομή.
Μονοθεϊστική θρησκεία, ο γιαζιντισμός πρεσβεύει ότι δημιουργός του κόσμου είναι ο Γιασντάν. Από αυτόν πηγάζουν επτά μεγάλα πνεύματα, με ανώτερο τον άγγελο παγώνι ή Μάλακ Τάους στον οποίο προσεύχονται πέντε φορές τη μέρα. Η άλλη ονομασία του Μάλακ Τάους είναι Σαϊτάν, που σημαίνει σατανάς στα αραβικά, εξ ου η παρανόηση(;) ότι οι Γιαζίντι λατρεύουν τον διάβολο.
Στις απομονωμένες περιοχές της νοτιοανατολικής Τουρκίας, κοντά στα σύνορα με τη Συρία και το Ιράκ, τα κάποτε εγκαταλελειμμένα χωριά των Γιαζίντι ξαναζωντανεύουν καθώς πολλοί επιστρέφουν από την εξορία εφόσον η τουρκική κυβέρνηση έχει πάψει πλέον να τους καταδιώκει.
Παρά τις διώξεις που έχουν υποστεί ανά τους αιώνες, οι Γιαζίντι δεν εγκατέλειψαν ποτέ την πίστη τους και απέδειξαν ότι έχουν έντονη αίσθηση ταυτότητας. Αν αναγκαστούν να εγκαταλείψουν το Ιράκ και την Συρία λόγω του Ισλαμικού Στρατού, το πιθανότερο είναι ότι θα εγκατασταθούν στη νοτιοανατολική Τουρκία.
Για τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους, οι Γιαζίντι είναι «σατανιστές».
Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια μυστικοπαθή μειονότητα της οποίας η προέλευση αποτελεί ακόμη αντικείμενο έρευνας. Η θρησκεία τους περιλαμβάνει στοιχεία από πολλές θρησκείες, ακόμη και του ζωροαστρισμού.
Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια μυστικοπαθή μειονότητα της οποίας η προέλευση αποτελεί ακόμη αντικείμενο έρευνας. Η θρησκεία τους περιλαμβάνει στοιχεία από πολλές θρησκείες, ακόμη και του ζωροαστρισμού.
Λόγω της μυστικότητας που τους περιβάλει όμως πολλοί, μουσουλμάνοι και μη, πιστεύουν ότι οι Γιαζίντι λατρεύουν τον σατανά. Αυτό το πληρώνουν ακριβά με σφοδρές επιθέσεις από ισλαμιστικές οργανώσεις. Για παράδειγμα το 2007, τζιχαντιστές επιτέθηκαν σε χωριά των Γιαζίντι στην επαρχία Νινευή του Ιράκ σκοτώνοντας εκατοντάδες (από 400 ως 700 άτομα).
Υπολογίζεται ότι ως και μισό εκατομμύριο Γιαζίντι υπάρχουν σήμερα στον κόσμο, και οι περισσότεροι ζουν στις πεδιάδες της Νινευή _ τις οποίες διεκδικούν τόσο οι σουνίτες όσο και οι Κούρδοι του Ιράκ _ αλλά και στη νοτιοανατολική Τουρκία και στη βορειοδυτική Συρία.
Σύμφωνα με την συγγραφέα Ντιάνα Νταρκ, που επισκέπτεται τακτικά τις περιοχές των Γιαζίντι από τη δεκαετία του '80, η μειονότητα δεν καλοβλέπει την παγκόσμια προσοχή που στράφηκε πάνω της τις τελευταίες μέρες. Όπως εξήγησε στο BBC, η συνεχής καταδίωξή τους από την περιοχή του Όρους Σιντζάρ, δυτικά της Μοσούλης, βασίζεται σε μια παρανόηση του ονόματός τους. Οι ακραίοι σουνίτες, όπως ο Ισλαμικός Στρατός, πιστεύουν ότι προέρχεται από τον Γιαζίντ ιμπν Μουάουιγια (647-683 μ.Χ.), τον καθόλου δημοφιλή δεύτερο χαλίφη της δυναστείας των Ουμαγιάντ.
Όπως δείχνουν όμως οι επιστημονικές έρευνες, το όνομά τους προέρχεται από τον περσικό όρο «ιζέντ» που σημαίνει άγγελος ή θεότητα. Οι ίδιοι αποκαλούνται στη γλώσσα τους Νταασίν, που προέρχεται από μια παλαιά νεστοριανή επισκοπή καθώς πολλές από τις δοξασίες τους πηγάζουν από τον χριστιανισμό.
Κανείς δεν μπορεί να προσηλυτιστεί στον γιαζιντισμό. Πρέπει να έχει γεννηθεί Γιαζίντι, όπως συμβαίνει με τους Αλεβίτες και τους Δρούζους.
Οι Γιαζίντι πιστεύουν τόσο στη Βίβλο όσο και στο Κοράνι, αλλά πολλές από τις παραδόσεις τους είναι προφορικές. Αν και η θρησκεία τους έχει στοιχεία από τον ζωροαστρισμό _ όπως ο ήλιος που κοσμεί τους λατρευτικούς τους χώρους και ότι οι τάφοι δείχνουν προς την ανατολή _, τα περισσότερα κοινά τα μοιράζονται με τον χριστιανισμό και το ισλάμ.
Τα παιδιά βαφτίζονται σε αγιασμένο νερό από έναν πιρ (παπά). Στους γάμους, αυτός σπάει ένα ψωμί και δίνει το μισό στη νύφη και το άλλο στον γαμπρό. Στις 15-20 Σεπτεμβρίου προσκυνούν τον τάφο του Σεΐχη Αντί, βόρεια της Μοσούλης, όπου πλένονται ιεροτελεστικά στον ποταμό. Επίσης θυσιάζουν ζώα και κάνουν περιτομή.
Μονοθεϊστική θρησκεία, ο γιαζιντισμός πρεσβεύει ότι δημιουργός του κόσμου είναι ο Γιασντάν. Από αυτόν πηγάζουν επτά μεγάλα πνεύματα, με ανώτερο τον άγγελο παγώνι ή Μάλακ Τάους στον οποίο προσεύχονται πέντε φορές τη μέρα. Η άλλη ονομασία του Μάλακ Τάους είναι Σαϊτάν, που σημαίνει σατανάς στα αραβικά, εξ ου η παρανόηση(;) ότι οι Γιαζίντι λατρεύουν τον διάβολο.
Στις απομονωμένες περιοχές της νοτιοανατολικής Τουρκίας, κοντά στα σύνορα με τη Συρία και το Ιράκ, τα κάποτε εγκαταλελειμμένα χωριά των Γιαζίντι ξαναζωντανεύουν καθώς πολλοί επιστρέφουν από την εξορία εφόσον η τουρκική κυβέρνηση έχει πάψει πλέον να τους καταδιώκει.
Παρά τις διώξεις που έχουν υποστεί ανά τους αιώνες, οι Γιαζίντι δεν εγκατέλειψαν ποτέ την πίστη τους και απέδειξαν ότι έχουν έντονη αίσθηση ταυτότητας. Αν αναγκαστούν να εγκαταλείψουν το Ιράκ και την Συρία λόγω του Ισλαμικού Στρατού, το πιθανότερο είναι ότι θα εγκατασταθούν στη νοτιοανατολική Τουρκία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου