Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ.Ε.ΔΡΟΥΓΟΣ
διεθνολόγος-στρατηγικός αναλυτής
Σχετικά με τα Στενά σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί η Τουρκία να τα κλείσει και μάλιστα για τη Ρουμανία ή τη Βουλγαρία ή την Ουκρανία.
ΟΜΩΣ....
Η υποχρέωσή της να επιτρέπει τη διέλευση υπάρχει μόνο σε καιρό ειρήνης
(άρθρο 2 ΜΟΝΤΡΈ). Δεν υπάρχει σε καιρό πολέμου έναντι του αντιπάλου της ή
τρίτου που βοηθά την πολεμική προσπάθεια του αντιπάλου της (άρθρο 4).
Αυτό για τα εμπορικά πλοία.διεθνολόγος-στρατηγικός αναλυτής
Σχετικά με τα Στενά σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί η Τουρκία να τα κλείσει και μάλιστα για τη Ρουμανία ή τη Βουλγαρία ή την Ουκρανία.
ΟΜΩΣ....
Ειδικά για τα πολεμικά πλοία, το άρθρο 21 της Συνθήκης του Μοντρέ (ΣτΜ) λέει ότι: ΑΝ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΘΕΩΡΗΣΕΙ ΕΑΥΤΟΝ ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΑΛΛΗ ΔΥΝΑΜΗ, ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΕΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 20 ΣΤΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΑΠΕΙΛΕΙ.
Δηλαδή, δεν χρειάζεται να αρχίσει το τουφεκίδι, οι περιορισμοί επιβάλλονται αν περάσει από το μυαλό των Τούρκων ότι ο ΒΛΑΝΤΙΜΉΡ ΒΛΑΝΤΙΜΙΡΟΒΙΤΣ τους στραβοκοίταξε. ΣΤΑΡΆΤΑ λΌΓΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΛΟΓΙΕΣ...
Σημ.: Εδώ έχουμε να κάνουμε με κάτι που ΠΑΡΑΔΟΞΩΣ έχει μείνει σκοτεινό και αδιευκρίνηστο.. Με την κατάργηση της Κοινωνίας των Εθνών, υπάρχει ένα νομικό κενό, διότι τις αρμοδιότητές της σχετικά με το άρθρο αυτό δεν τις έχει κληρονομήσει αυτόματα ο ΟΗΕ. Η ΚΤΕ υποτίθεται ότι έπρεπε να συμφωνήσει με πλειοψηφία 2/3 ότι όντως η Τουρκία απειλείται πραγματικά. Αμφισβητείται λοιπόν ότι αυτό είναι τώρα αρμοδιότητα των οργάνων του ΟΗΕ. Αλλά και αν είναι, απαιτείται σε δεύτερη φάση και η γνώμη της πλειοψηφίας των χωρών που συνυπέγραψαν τη ΣτΜ, η οποία δεν είναι υποχρεωτικά σύμφωνη με την γνώμη της ΚΤΕ (ή του ΟΗΕ). Δηλαδή μπορούσε η ΚΤΕ να πει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος πολέμου, αλλά αν οι συνυπογράφοντες δεν έχουν κατά πλειοψηφία την ίδια άποψη, η Τουρκία μπορεί να διατηρήσει τα περιοριστικά μέτρα! Και δεν προκύπτει από πουθενά ποιό θα ήταν το αρμόδιο όργανο του ΟΗΕ.
Η ΓΣ ή το ΣΑ; Αν είναι το ΣΑ(ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ) δεν υπάρχει βέτο, η συνθήκη λέει πλειοψηφία 2/3!!! Υπάρχει λοιπόν περιθώριο αυθαιρεσίας για τους Τούρκους, αν το θελήσουν, ΔΙΟΤΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ).ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ...
Τέλος, η Τουρκία μπορεί να επιβάλει περιορισμούς στη ναυσιπλοΐα μέσω των Στενών και αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι περιορισμοί που επέβαλε το 1994 εγκρίθηκαν από τον ΙΜΟ. Οι περιορισμοί αυτοί περιλάμβαναν την υποχρέωση και των εμπορικών πλοίων (τα πολεμικά την είχαν πάντα) να ειδοποιούν τις τουρκικές αρχές (72 ώρες) πριν τη διέλευση, να δεχθούν πιλότο, να μην κάνουν "προσπεράσεις" και άλλους, που έχουν να κάνουν με ειδικούς τύπους πλοίων (πχ πόσα tanker μπορούν να διέρχονται ταυτόχρονα). Αν το πλοίο δεν τηρήσει την ώρα άφιξης που έχει δηλώσει, η Τούρκοι μπορούν να το βάλουν στην ουρά (εξ ου και οι καθυστερήσεις για τις οποίες ωρύονται οι Ρώσοι).
Πρόσφατα έχει προκύψει θέμα με την Ουκρανία, η οποία θέλει να περνούν πλοία με LPG, τα οποία έχουν μεν πολύ καλό safety record, αλλά...μεταφέρουν LPG!!!ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ....
Ο σουλτάνος είναι πονηρός, όπως άλλωστε και ο ΑΙΓΎΠΤΙΟΣ στρατηγός Σίσυ και γι' αυτό ανοίγει διώρυγα, η οποία δεν θα υπόκειται στη συνθήκη του Μοντρέ. Να δούμε τι θα κάνει αφού την φτιάξει.
Από: tilegrafima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου