Συνέντευξη του π. Γαβριήλ Bunge στα αγγλικά δες ΕΔΩ
Ένα πολύ σημαντικό γεγονός συνέβη τέλη
Αυγούστου του 2010 στη Ρωσία, και συγκεκριμένα στον Ιερό Ναό της
Παναγίας «Πάντων Θλιβομένων η χαρά».
Κατά την διάρκεια αγρυπνίας που τέλεσε ο
προϊστάμενος του ναού Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων προς τιμήν της
Παναγίας, συμμετείχε και ο διάσημος Ελβετός Θεολόγος, μοναχός Γαβριήλ
(Bunge).
Να σημειωθεί, ότι ο μοναχός Γαβριήλ ζει πάνω από 30 χρόνια, σαν ερημίτης στα βουνά της Ελβετίας.
Ο π. Γαβριήλ ασπάσθηκε την Ορθοδοξία πριν από την ακολουθία στην εκκλησία της Παναγίας «Πάντων θλιβομένων η χαρά» της Μόσχας.
Απευθυνόμενος ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας,
προς στον π. Γαβριήλ τόνισε: «Ήσασταν Ρ/Καθολικός, αλλά μέσα στα βάθη
της καρδιάς Ορθόδοξος. Σήμερα πριν την αγρυπνία ασπαστήκατε την
Ορθοδοξία, πράγμα το οποίο αποτελεί τη φυσική συνέπεια μιας μακριάς
πνευματικής πορείας. Σήμερα, πριν αρχίσει η αγρυπνία, δεχτήκατε την
Ορθοδοξία όπως ήταν φυσικό».
Εν συνεχεία, ο Μητροπολίτης Ιλαρίων αφού
συνεχάρη τον π. Γαβριήλ του προσέφερε μια εικόνα της Παναγίας «Πάντων
θλιβομένων χαρά», αφού η Εκκλησία που δέχτηκε την ορθοδοξία είναι
αφιερωμένη στην Παναγία.
Τέλος, ο Μητροπολίτης Κάλλιστος
(Ware) αναφερόμενος στον π. Γαβριήλ, τόνισε ότι «το Οικουμενικό
Πατριαρχείο εκτιμά πολύ τα θεολογικά έργα του πατρός Γαβριήλ, και
εξέφρασε την ελπίδα ότι «ο σταυρός του ορθοδόξου χριστιανού, τον οποίο
σήκωσε, δε θα γίνει υπερβολικά βαρύς για αυτόν».
Συνέντευξη του ερημίτη π. Γαβριήλ (Bunge)
Συνέντευξη
στο περιοδικό Neskoutsny Sad και στην δημοσιογράφο Anna Paitcheva
παραχώρησε ο ιερομόναχος Gabriel Bunge. Ο π.Γαβριήλ γεννήθηκε το 1940
στην Κολωνία. Το 1963 έγινε βενεδικτίνος μοναχός και το 1973 ιερέας.
Είναι διδάκτωρ στη φιλοσοφία και στη
θεολογία. Επίσης είναι πατρολόγος εξειδικευμένος στον Αββά Ευάγριο τον
Ποντικό. Από το 1980 ζει σαν ερημίτης στην Ελβετία, στην Σκήτη του
Τιμίου Σταυρού, και το 2010 έγινε ορθόδοξος.
Γίνατε ορθόδοξος
σε μια προχωρημένη ηλικία. Πολλές φορές τέτοιες αποφάσεις τις παίρνουμε
σε προχωρημένη ηλικία. Η μεταστροφή σας στην Ορθοδοξία έλαβε μέρος στη
Μόσχα τον Αύγουστο του 2010 και θορύβησε πολύ τους καθολικούς. Είπατε
ότι η απόφασή σας ωρίμασε κατά τη διάρκεια της ζωής σας. Είσαστε
θεολόγος, γνωστός πατρολόγος, ερημίτης. Διηγηθείτε μας πως εξελίχθηκαν
τα πράγματα.
Από μικρός ακόμη έζησα το δράμα της διαίρεσης των χριστιανών: Ο πατέρας μου ήταν προτεστάντης και η μητέρα μου καθολική. Βαπτίστηκα καθολικός. Στα 21 μου χρόνια αποφάσισα να γίνω μοναχός αλλά ο πατέρας μου αντέδρασε.
Από μικρός ακόμη έζησα το δράμα της διαίρεσης των χριστιανών: Ο πατέρας μου ήταν προτεστάντης και η μητέρα μου καθολική. Βαπτίστηκα καθολικός. Στα 21 μου χρόνια αποφάσισα να γίνω μοναχός αλλά ο πατέρας μου αντέδρασε.
Σπούδασα φιλοσοφία και έπειτα για 2
μήνες πήγα στην Ελλάδα με κάποιους φίλους. Ήταν η στιγμή όπου ανακάλυψα
την ορθόδοξη εκκλησία.
Στην Αθήνα αρχίσαμε διάφορες συζητήσεις με έλληνες φοιτητές της θεολογικής σχολής οι οποίοι μας φιλοξενούσαν. Μια
φορά είπα σε έναν απ’ αυτούς -ο οποίος αργότερα έγινε διάσημος
θεολόγος: «Όλα είναι όμορφα σε εσάς εκτός από ένα πράγμα. Το ότι είστε
χωρισμένοι από εμάς». Αυτός απάντησε: «Κάνεις λάθος. Εσείς είστε χωρισμένοι από εμάς».
Αυτή η απάντηση ήταν ένα σοκ για εμένα.
Ήμουν μέλος της καθολικής εκκλησίας όπως εκατομμύρια άλλοι άνθρωποι.
Γνώριζα τους προτεστάντες. Τώρα γνώριζα κάτι καινούργιο. Ήξερα ότι την
ελληνική εκκλησία την ίδρυσε ο Απ. Παύλος συνεπώς δεν έστεκε η
κατηγορία ότι απομακρύνθηκαν από την εκκλησία της Ρώμης.
Αυτή η συζήτηση μου προκάλεσε ένα σωρό
σκέψεις. Τελικά έγινα μοναχός. Αρχικά σε μια μονή βενεδικτίνων στην
Γερμανία. Σύντομα οι αδελφοί παρατήρησαν την αφοσίωσή μου στην
ανατολική παράδοση. Μετά με έστειλαν στο Chevetogne στο Βέλγιο σ΄ ένα
μοναστήρι βενεδικτίνων ανατολικού ρυθμού. Προσπαθούσα να εμβαθύνω τις σκέψεις μου, διάβαζα, μελετούσα την ιστορία του χωρισμού των εκκλησιών.
Μόνο μια επιστροφή στις ρίζες θα
μπορέσει να φέρει μια προσέγγιση. Πράγματι η εκκλησία ήταν ενωμένη για
περισσότερο από μια χιλιετία. Πιστεύω να βρεθεί ένας κοινός
παρονομαστής, όπως και πολλοί άλλοι το πιστεύουν.
Ο λόγος για τον οποίον αποφάσισα να γίνω
ορθόδοξος θα ακουστεί δυσάρεστα στα αυτιά των καθολικών. Έφτασα
δυστυχώς στο συμπέρασμα ότι η συμφιλίωση είναι αδύνατη στο επίπεδο των
δομών και των ιεραρχιών. Αυτό δεν θα συμβεί, επειδή η Δύση και η
Ανατολή απομακρύνονται η μια από την άλλη κατά τη διάρκεια των αιώνων.
Δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν επειδή
είναι δύσκολο να βρεις τον φταίχτη. Πρόκειται για γεγονότα ιστορικά.
Όταν κατάλαβα ότι είναι αδύνατον να τα βρουν οι εκκλησίες αποφάσισα να
γίνω ορθόδοξος. Έπρεπε σε προσωπικό επίπεδο να κάνω την δική μου
συμφιλίωση.
Προσευχήθηκα πολύ, σκέφτηκα. Δεν ήθελα
να κάνω τίποτα άλλο από το θέλημα του Θεού. Επαναλάμβανα συνεχώς στην
προσευχή μου: «Εάν δεν είναι σύμφωνο με το θέλημά Σου, στείλε μου ένα
σημάδι. Μόνο Εσύ μπορείς να με εμποδίσεις να το κάνω»!
Συναντήθηκα μια φορά στο Μιλάνο με τον
Μητροπολίτη Ιλαρίωνα (Αλφέγιεφ). Του είπα τις σκέψεις μου. Ήθελα να δω
την αντίδρασή του. Μου είπε ότι θα γίνει το θέλημα του Θεού. Τα
υπόλοιπα έγιναν μόνα τους: «Να’ μαι εδώ στη Ρωσία και είμαι
ευτυχισμένος που είμαι εδώ».
Εν τω μεταξύ τα sites και ο τύπος των καθολικών λένε ότι είστε ένας προδότης
Δόξα τώ Θεώ δεν έχω υπολογιστή και δεν ξέρω τι λένε οι άνθρωποι. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου.
Από αφέλεια πίστευα ότι αυτό το θέμα θα
περάσει απαρατήρητο, δεν έγινε όμως έτσι. Να, πέρασαν πενήντα χρόνια
από όταν έγινα μοναχός, τριάντα χρόνια απ' όταν αποτραβήχτηκα σε μια
απομονωμένη σκήτη.
Όταν θέλησα να γίνω μοναχός, όλοι ήταν
εναντίον μου. Ο πατέρας μου ήταν διάσημος επιστήμονας. Το περιβάλλον
στο οποίο μεγάλωσα, όλοι οι παιδικοί και νεανικοί μου φίλοι, όλοι ήταν
εναντίον μου, κανένας δεν με υποστήριξε, με εξαίρεση τον πνευματικό μου
καθοδηγητή, έναν γηραιό ηγούμενο σε κάποιο μοναστήρι.
Πολλές φορές δεν πρέπει να περιμένεις ομόφωνη έγκριση όταν παίρνεις σοβαρές αποφάσεις.
Δεν το φανταζόμουν ότι γενόμενος
ορθόδοξος θα υπήρχαν τόσο σφοδρές αντιδράσεις. Δεν έχω τίποτα - το έχω
ξαναπεί αυτό - ενάντια στους καθολικούς.
Εγώ απλά πιστεύω στην Μια, Αγία,
Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Ο Χριστός θα ξαναενώσει τις
εκκλησίες, εμείς οι άνθρωποι δύσκολα θα το κάνουμε.
Αυτό που συνέβη με εμένα είναι μια προαναγγελία αυτού που θα συμβεί έστω και σε έναν άλλον κόσμο.
Πριν 30 χρόνια εγκαταλείψατε το μοναστήρι για να γίνετε ερημίτης στις Ελβετικές Άλπεις. Πώς βλέπετε το μέλλον σας;
Είδα στη Ρωσία πολλά μέρη που θα μου
άρεσε να ζήσω. Μου άρεσε πολύ στην Μονή Βαλαάμ. Οι μοναχοί εκεί με
υποδέχθηκαν πολύ φιλικά. Πέρασα μια μέρα με τους ερημίτες.
Είχα την αίσθηση ότι βρήκα αυτό που έψαχνα μια ολόκληρη ζωή. Τελικά όμως πήγα να μείνω μόνος μου στην σκήτη μου στην Ελβετία.
Εάν φύγετε από εκεί, ποιός θα φροντίζει τα πνευματικά σας παιδιά. Τι θα απογίνουν;
...Δύο ορθόδοξοι επίσκοποι, τους οποίους
γνώριζα πολύ καιρό και με τους οποίους συναντήθηκα στη Μόσχα μου
είπαν: «Ήσουν πάντοτε ένας από εμάς. Τώρα κοινωνάμε από το ίδιο
ποτήριο». Ακριβώς αυτό επιζητούσα.
Σε όλα τα βιβλία μου μετάφρασα κείμενα
τα οποία χρονολογούνται από την πρώτη χιλιετηρίδα. Δηλαδή πριν από το
σχίσμα. Ο πάπας Βενέδικτος ο 16ος γνωρίζει την Ορθοδοξία και κάνει
συχνές αναφορές σ΄ αυτήν.
Σε μια από τις ομιλίες του την δεκαετία
του '70 (ο τωρινός πάπας) είπε ότι εάν ενώνονταν οι εκκλησίες, η Ρώμη
δεν θα είχε το δικαίωμα να απαιτήσει πιο πολύ από ότι είχε την πρώτη
χιλιετηρίδα.
Θα ήταν αρκετό να κρατηθεί η ενότητα.
Ένας Ορθόδοξος, εγώ ας πούμε, θα έπρεπε να του απαντήσει: «Πολύ ωραία
ας επανέλθουμε στο τι ίσχυε την πρώτη χιλιετηρίδα».
Εγώ όμως δεν πιστεύω ότι αυτό είναι
δυνατόν. Η καθολική εκκλησία έχει εξαπλωθεί σ' όλον τον κόσμο, αλλά δεν
έχει καθόλου ομοιότητες στην Αμερική, στην Αφρική, στην Ευρώπη.
Έχουν διαφορετικές τάσεις, μερικές
φορές αντιφατικές και δεν επικοινωνούν μεταξύ τους. Και εάν κάποιοι θα
το δέχονταν, κάποιοι θα το αρνιόνταν.
Λένε ότι οι ορθόδοξοι είναι πιο επιφυλακτικοί από τους καθολικούς και όχι αντίθετα.
Το 1961 όταν πήγα στην Ελλάδα οι
καθηγητές μου στην Βόννη μου έλεγαν να μην πολυέρχομαι σε επαφή με τους
ορθοδόξους: «Είναι σχισματικοί, να μην έχεις επαφές μαζί τους»... [δες και αυτό, που είναι σύνοψη αυτού]
Η δεύτερη Βατικάνεια Σύνοδος άρχισε
κάποιες αλλαγές. Έκανε ένα άνοιγμα προς τον κόσμο. Οι καθολικοί θέλουν
να δείχνουν φιλικοί προς εμάς...
Μετάφραση: Προσκυνητής πηγή
Πώς μας βλέπουν στην πραγματικότητα οι Παπικοί
Στους
διαλόγους με τους Παπικούς συναντούμε διάφορες περίεργες, μελιστάλαχτες
ορολογίες για τις σχέσεις Ορθοδόξων- Ρωμαιοκαθολικών. Θα έλεγε κάποιος
πως αν μη τι άλλο διαφαίνεται κάποια καλή διάθεση για προσέγγιση.
Πράγματι μέσα στον χώρο μας συναντούμε θεολόγους και κληρικούς (ακόμη
και Επισκόπους) που υποστηρίζουν σθεναρά τις ορολογίες των διαλόγων, όχι
απλώς ως εκφράσεις αβρότητος και καλής θελήσεως (κατά την άποψη
ορισμένων), αλλά ως πραγματικές (π.χ. η Καθολική Εκκλησία έχει Χάρη, οι
Επίσκοποι των Καθολικών έχουν αποστολική διαδοχή κλπ.). Μάλιστα
αγωνίζονται να στηρίξουν αυτές τις θέσεις θεολογικώς…
Αλλά
ας αφήσουμε τα δικά μας και ας πάρουμε μια γεύση για το πώς μας βλέπει η
άλλη μεριά. Τι άποψη έχουν οι Παπικοί για τους Ορθοδόξους; Πράγματι μας
θεωρούν ως «αδελφή Εκκλησία» ή ως έχοντες την Χάρη του Αγίου Πνεύματος;
Μια καλή απάντηση μας δίνει το δημοσίευμα που μεταφράσαμε από τα
Γερμανικά.
Σε
μια Παπική ιστοσελίδα δημοσιεύθηκε η είδηση της μεταστροφής ενός
παπικού μοναχού- ασκητού, διεθνούς φήμης θεολόγου και συγγραφέως του π.
Γαβριήλ Μπούνγκε. Από τα όσα γράφονται για το γεγονός μπορούμε να
καταλάβουμε τη γνώμη τους για την Ορθοδοξία. Η μεταστροφή του μοναχού
αναγράφεται αρκετές φορές ως «πτώση» ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας- στην οποία εντάχθηκε- αναφέρεται ως «Ρώσοι σχισματικοί». Ας γνωρίσουν (όσοι αιθεροβατούν) και ας προσγειωθούν…
(Ακολουθεί το κείμενο που μεταφράσαμε) από την Παπική ιστοσελίδα: http://www.kreuz.net/article.11845.html)
Ξέπεσε στους Ρώσους σχισματικούς!
Αρχικά ήταν Βενεδικτίνος. Μετά έζησε για είκοσι χρόνια σαν ερημίτης στο Τιτσίνο (Ticino, ελβετικό καντόνι). Τώρα έχει εγκαταλείψει την αγκαλιά του Αγ. Πέτρου.
(kreuz.net) Ο γνωστός Βενεδικτίνος, ερημίτης και πνευματικός συγγραφέας, πατέρας Γκαμπριέλ Μπούνγκε, ξέπεσε στους Ρώσους σχισματικούς.
Αυτό ανέφερε το WEBLOG ‘pravoslavie.ru’.
Ο Μπούνγκε σπούδασε αρχικά στο Πανεπιστήμιο «Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität» στη Βόννη. Από εκεί πήρε το διδακτορικό του με μια εργασία πάνω στο βιβλίο Β’ Μακκαβαίων.
Έπειτα μπήκε στη μονή του Σταυρού του Τάγματος των Βενεδικτίνων Σεβετόν στο Βέλγιο, που ακολουθεί διπλό τυπικό.
Εκεί ανήκε για είκοσι χρόνια στο Βυζαντινό-σλαβικό τελετουργικό τυπικό.
Με την συγκατάθεση των πρεσβυτέρων του έζησε από το 1980 ως ερημίτης στην περιοχή της κοινότητας Καπριάσκα κοντά στο Λουγκάνο στο καντόνι Τιτσίνο στον ελβετικό νότο.
Το κελί του το ονόμασε „Eremo Santa Croce“. Εκεί τελούσε αρχικά λειτουργίες σύμφωνα με το αμβροσιανό τυπικό.
Μόλις πριν από ένα χρόνο υιοθέτησε το βυζαντινό τυπικό.
Σαν ερημίτης και μέχρι την πτώση του υπαγόταν στο παλαιοφιλελεύθερο βενεδικτίνικο μοναστήρι των ερημιτών (Einsiedeln) στην κεντρική Ελβετία.
Σύμφωνα με δηλώσεις του πατρός Αντωνίου Λάμπρεχτς του Σεβετόν – που εξέφρασε άποψη αναγνώστη για το ιστολόγιο ‘eirenikon.wordpress.com’ – ο Μπούνγκε τα τελευταία πενήντα χρόνια ήταν και στη ζωή και στην πίστη ένας Ορθόδοξος.
Σαν πνευματικός συγγραφέας ο Μπούνγκε ήταν διεθνώς γνωστός.
Δημοσίευσε βιβλία και αναρίθμητα άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά.
Η επίσημη αποστασία του από την εκκλησία συνέβη στις 27 Αυγούστου – την παραμονή της Κοίμησης της Θεοτόκου, που γιορτάζουν οι Ορθόδοξοι στις 28 Αυγούστου - κατά τη διάρκεια μιας αγρυπνίας στην εκκλησία της εικόνας της Θεοτόκου «πάντων θλιβομένων η χαρά» στη Μόσχα.
Ο ναός βρίσκεται στην οδό Μπολσσάγια Όρντίνκα.
Κατά την αποστασία ήταν παρών ο επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας και ο Μητροπολίτης Διοκλείας Κάλλιστος Γουέαρ (76), ένας πρώην αγγλικανός.
Ο Μπούνγκε ανήκει τώρα στους Ρώσους σχισματικούς.
Ο Μητροπολίτης Ιλαρίων του είπε: «Ήσασταν Ρωμαιοκαθολικός, αλλά μέσα στα βάθη της καρδιάς σας Ορθόδοξος. Σήμερα πριν την αγρυπνία γίνατε Ορθόδοξος, πράγμα το οποίο αποτελεί τη φυσική συνέπεια μιας μακράς πνευματικής πορείας».
Ο Ιλαρίων συνεχάρη τον Μπούνγκε για την πτώση του και του δώρισε μια εικόνα της Θεοτόκου «πάντων των θλιβομένων η χαρά».
http://o-nekros.blogspot.gr/2011/02/bunge.html
http://www.impantokratoros.gr/metastrofh_gabriel_bunge.el.aspx
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου