''Εἰ ὁ Θεὸς μεθ' ἡμῶν, οὐδεὶς καθ' ἡμῶν.''

Τρίτη 23 Ιουλίου 2019

Αποστολή ΝΙΚΗ «Μια ανορθόδοξη επιχείρηση διάρκειας 7 ωρών και 30 λεπτών» (21 Ιουλίου 1974)


.
Μετά τη ματαίωση εκτέλεσης της αποστολής από την Ολυμπιακή Αεροπορία, ο Αρχηγός ΑΕΔ, κατόπιν εισήγησης του Αρχηγού Αεροπορίας, ενέκρινε να αποσταλεί στην Κύπρο Μοίρα Καταδρομών με τα μεταφορικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Αποφάσισε να σταλεί η Α΄ Μοίρα Καταδρομών που είχε έδρα το Μάλεμε της Κρήτης. Το σύνολο των ανδρών της Α΄ Μοίρας Καταδρομών ήταν 360 άνδρες με τον οπλισμό τους. Αργότερα προστέθηκε στην Α΄ Μοίρα και δύναμη σαράντα ανδρών της Γ΄ Μοίρας.
Στις 18:10 της 21ης Ιουλίου 1974, ο Αρχηγός Αεροπορίας μεταβίβασε απόφαση του Αρχηγού Ενόπλων Δυνάμεων στον Υπαρχηγό που προΐστατο στον ΚΕ, αναφέροντας: ‘‘Δώσε αμέσως εντολή σε όλους τους Διοικητές των Μονάδων να θέσουν όλα τα μεταφορικά αεροσκάφη σε ετοιμότητα των πέντε λεπτών και θα σε ενημερώσω πότε θα απογειωθούν’’.
Στις 19:00, αποφασίστηκε να απογειωθούν όλα τα μεταφορικά αεροσκάφη για τη Σούδα, απ’ όπου ΘΑ ΕΚΤΕΛΕΣΟΥΝ ΑΚΡΩΣ ΑΠΟΡΡΗΤΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΥΨΗΛΗΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΟΣ.
Οι απογειώσεις θα γίνονταν με διαχωρισμούς των πέντε λεπτών. Ύψος πτήσεως πεντακόσια πόδια. Ταχύτητα 150 μίλια. Απόλυτη σιγή ασυρμάτου. Όλα τα φώτα πλεύσεως σβηστά. Τα σημεία στροφής Ακρωτήρι Λίθινος – Τομή 34ου παράλληλου με τον 27ο μεσημβρινό – Πτήση πάνω από τον 34ο παράλληλο μέχρι την τομή του με τον 31ο μεσημβρινό – Από το σημείο αυτό κατευθείαν για το αεροδρόμιο Λευκωσίας. Θα αποβιβάσουν τους καταδρομείς, χωρίς να σβήσουν τους κινητήρες και θα απογειωθούν το ταχύτερο δυνατό.

Στις 20:30 κατέφθασαν τα λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού γεμάτα με άνδρες των ειδικών δυνάμεων από το Μάλεμε. Στις 22:40 έφτασε στη Μονάδα ο κύριος όγκος των πυρομαχικών της Μοίρας Καταδρομών με μεγάλη φάλαγγα στρατιωτικών οχημάτων, τα οποία άρχισαν να φορτώνονται σύμφωνα με τη σειρά άφιξής τους. Στις 22:35 της 21ης Ιουλίου 1974, οι τροχοί του ΝΙΚΗ-1 άφησαν το διάδρομο της Σούδας και βρέθηκαν στον αέρα.
ΝΙΚΗ-1: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Μιχαήλ Χοχλακάκης, Συγκυβερνήτης ο Υποσμηναγός Αναστάσιος Δέμης, Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Παναγιώτης Ζελενίτσας και Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Χρήστος Σγουρός. Η ώρα ήταν 01:55 της 22ας Ιουλίου όταν οι τροχοί του ΝΙΚΗ-1 ακούμπησαν το διάδρομο της Λευκωσίας.
ΝΙΚΗ-2: Κυβερνήτης ήταν ο Επισμηναγός Ιωάννης Σφήκας, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Παναγιώτης Πανούσης, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Ιωάννης Καραΐσκος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Κωνσταντίνος Τυλιγάδης.
ΝΙΚΗ-3: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Σωτήριος Στέφας, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Γεώργιος Νεονάκης, Ναυτίλος ο Επισμηνίας Ιωάννης Δρίτσας και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Υποσμηναγός Αθανάσιος Παπαναστασίου.
ΝΙΚΗ-4: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Βασίλειος Παναγόπουλος, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Στέργιος Συμεωνίδης, Ναυτίλος ο Επισμηνίας Ηλίας Άνθιμος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Αρχισμηνίας Γεώργιος Δάβαρης. Το αεροσκάφος αυτό καταρρίφθηκε από φίλια πυρά. Τα τέσσερα μέλη του πληρώματος, καθώς και είκοσι επτά καταδρομείς έπεσαν υπέρ πίστεως και πατρίδος. Μόνος διασωθείς, ο καταδρομέας Αθανάσιος Ζαφειρίου.
ΝΙΚΗ-6: Κυβερνήτης ο Σμηναγός Γεώργιος Δημητρός, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Βασίλειος Μέττας, Ναυτίλος ο Επισμηνίας Ιωάννης Ράζος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Γεώργιος Καγιαμπάκης. Επικεφαλής των καταδρομέων ο Υπολοχαγός Μπένος. Σε ύψος 3000 ποδών δέχθηκε το πρώτο κτύπημα και σε ύψος 2000 ποδών το δεύτερο κτύπημα. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε χωρίς κινητήρες. Έντεκα καταδρομείς τραυματίστηκαν. Έπεσαν υπέρ πίστεως και πατρίδος οι Νόμπελης Σπυρίδων και Οικονομάκης Κωνσταντίνος.
ΝΙΚΗ-5: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Εμμανουήλ Δρακωνάκης, Συγκυβερνήτης ο Υποσμηναγός Σωτήριος Παπούλης, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Βασίλειος Γκάνος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Αναστάσιος Λούκος. Το αεροπλάνο κτυπήθηκε σε πολλά σημεία αλλά δεν επηρέασε την πτήση του.
ΝΙΚΗ-7: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Ιωάννης Παπακωνσταντίνου, Συγκυβερνήτης ο Σμηναγός Δημήτριος Καρδαράς, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Σωκράτης Κάβουρας και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Γεώργιος Σαλαπάτας.
ΝΙΚΗ-8: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Νικόλαος Τζανάκος, Συγκυβερνήτης ο Ανθυποσμηναγός Δημήτριος Λαυράνος, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Σαράντης Μουτσάτσος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Βασίλειος Τσιουρής.
ΝΙΚΗ-9: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Ανδρέας Στραβοπόδης, Συγκυβερνήτης ο Ανθυποσμηναγός Αθανάσιος Παπαιωάννου, Ναυτίλος ο Ανθυπασπιστής Κωνσταντίνος Ρουμελιώτης και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Αναστάσιος Καρδάκος.
ΝΙΚΗ-10: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Σωτήριος Παπαθανασίου, Συγκυβερνήτης ο Αντισμήναρχος Αθανάσιος Ιλαρίδης, Ναυτίλος ο Επισμηνίας Γεώργιος Κουλούλας και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Ευάγγελος Πεδιαδιτάκης.
ΝΙΚΗ-11: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Γεώργιος Μήτσαινας, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Χρήστος Κυριακοπουλος, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Αλέξανδρος Φούτσης και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Κωνσταντίνος Σίμος.
ΝΙΚΗ-12: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Νικόλαος Αδαμόπουλος, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Δημήτριος Χατζηπαναγιώτης, Ναυτίλος ο Ανθυπασπιστής Πολυχρόνης Βασιλάκος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Ιωάννης Κομιανός. Στο αεροσκάφος αυτό επιβιβάστηκαν οι 22 καταδρομείς της Γ΄ Μοίρας Αμφίβιων Καταδρομών.
ΝΙΚΗ-13: Κυβερνήτης ο Αντισμήναρχος Βασίλειος Νικολάου, Συγκυβερνήτης ο Σμήναρχος Γεώργιος Χατζηδάκης, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Αντώνιος Κλεφτογιάννης και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Βασίλειος Γκορέζης. Παρά τις επίμονες προσπάθειες του, απώλεσε τον προσανατολισμό του παραμένοντας εκτός αποστολής. Στο αεροσκάφος αυτό βρισκόντουσαν οι Υπολοχαγοί Παναγιώτης Πράπας και Δημήτριος Κομνηνός. Με επικεφαλής τον Υπολοχαγό Νίκο Παπά επιβιβάστηκαν και οι καταδρομείς της Γ΄ Αμφίβιας Μοίρας.
ΝΙΚΗ-14: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Παναγιώτης Λυμπερόπουλος, Συγκυβερνήτης ο Αντισμήναρχος Βασίλειος Κωτσόπουλος, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Αντώνιος Μπαραλιάκος και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Δημήτριος Μανής. Το αεροσκάφος αυτό, ενώ έφτασε πάνω από το αεροδρόμιο Λευκωσίας, για άγνωστους λόγους, δεν προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Λευκωσίας και πήρε πορεία για Κρήτη.
ΝΙΚΗ-15: Κυβερνήτης ο Επισμηναγός Ευάγγελος Πετρουλάκης, Συγκυβερνήτης ο Επισμηναγός Ευάγγελος Παπασταματίου, Ναυτίλος ο Αρχισμηνίας Ιωάννης Γραμματικός και Ιπτάμενος Μηχανικός ο Ανθυπασπιστής Σωτήριος Καρανταΐρης.
Στις 00:10, ενώ τα μεταγωγικά πετούσαν νότια της Ρόδου, έφτασε άκρως απόρρητο σήμα στην Κύπρο, το οποίο αποκρυπτογράφησε ο στρατιώτης Αθανάσιος Γουμάγιας και διαβίβασε στους ανωτέρους του. Τελικός αποδέκτης ήταν το 3ο Επιτελικό Γραφείο του ΓΕΕΦ. Ήταν το σήμα το οποίο ενημέρωνε για την επικείμενη άφιξη των NORATLAS αναφέροντας και την ακριβή ώρα προσέγγισης. Το περιεχόμενο του σήματος δεν διαβιβάστηκε έγκαιρα στις μονάδες, οι οποίες είχαν παραταχθεί στην περιοχή του αεροδρομίου.
Κατά μία πληροφορία το ΓΕΕΦ γνωστοποίησε το απόρρητο σήμα στη Διοίκηση Πυροβολικού στη 01:30, λίγα μόλις λεπτά πριν την άφιξη των πρώτων αεροσκαφών. Τα προπορευόμενα αεροσκάφη εξελήφθησαν σαν τουρκικά και δέχθηκαν καταιγιστικά πυρά. Η Εξεταστική Επιτροπή για το Φάκελο της Κύπρου επέρριψε τις ευθύνες στην Αθήνα και στο ΑΕΔ, αφού σύμφωνα με τα μέλη της Επιτροπής της Βουλής το σήμα εκδόθηκε στις 01:30 ώρα.
Από πλευράς Α΄ Μοίρας συμμετείχαν ο Διοικητής Τχης Γεώργιος Παπαμελετίου, ο Υποδιοικητής Τχης Άγγελος Αβραμίδης, ο Τχης Δημήτριος Κυριάκου, ο Τχης Βασίλης Μανουράς, ο Λοχαγός Ιωάννης Κιουτσούκης, ο Λοχαγός Πλάτωνας Κολοκοτρώνης, ο Λοχαγός Δημοσθένης Ρούκας, ο Υπολοχαγός Γεώργιος Μπαραμπούτης, ο Υπολοχαγός Νικόλαος Ντούβας και ο Υπολοχαγός Μπένος.
(Απόσπασμα από το βιβλίο του Γεωργίου Μήτσαινα ‘‘Ελληνικά Φτερά στην Κύπρο’’)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου