''Εἰ ὁ Θεὸς μεθ' ἡμῶν, οὐδεὶς καθ' ἡμῶν.''

Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2017

Γιάννης Ιωαννίδης: «Ο πνευματικός μου με βοήθησε τότε που έβριζα»

Ο σπουδαίος προπονητής του μπάσκετ Γιάννης Ιωαννίδης, πρώην υπουργός και βουλευτής, εξηγεί γιατί η πίστη είναι η ωραιότερη συντροφιά του ανθρώπου.

Περίοπτη θέση στη μακρόχρονη ιστορία της ελληνικής καλαθοσφαίρισης κατέχει ο Γιάννης Ιωαννίδης. Η πλειονότητα των φιλάθλων -ανεξαρτήτως των προτιμήσεών τους- αναγνωρίζει τον κ. Ιωαννίδη ως έναν από τους μεγαλύτερους προπονητές που συνέβαλαν στην ανάπτυξη του ελληνικού μπάσκετ. Στη συνέντευξη που ακολουθεί αναφέρεται στη θρησκευτικότητά του, στην αγάπη του προς την Εκκλησία, στις επισκέψεις του στο Αγιον Ορος, αλλά και στο πώς έχει επηρεάσει η θρησκευτική πίστη τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του.

Εχετε κερδίσει την αγάπη του κόσμου μέσα από την προσφορά σας στον χώρο του αθλητισμού, αλλά λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν τη βαθιά θρησκευτικότητα η οποία χαρακτηρίζει τη ζωή σας.
Γνωρίζω την αγάπη του κόσμου και είμαι πολύ χαρούμενος για το δώρο αυτό. Κερδίσαμε πολλά από το άθλημα που αγαπάμε και η ζωή μάς τα έφερε όλα δεξιά. Επομένως, επειδή υπάρχουν μεγάλες ανάγκες σε φτωχούς ανθρώπους και έχουμε υποχρέωση να βοηθάμε όπου μπορούμε, διοργανώνουμε αγώνες μπάσκετ για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Αυτό που δίνεις στη ζωή θα πάρεις: Θα δώσεις αγάπη; Θα πάρεις αγάπη! Θα δώσεις πρόβλημα; Θα αντιμετωπίσεις πρόβλημα! Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος για την αγάπη που βρίσκουμε όπου και εάν πηγαίνουμε με τους υπόλοιπους παλαίμαχους μπασκετμπολίστες. Δεν έχω κάτι άλλο, για να το κρύψω – είμαι αυτός που είμαι. Ναι, είμαι άνθρωπος με θρησκευτική πίστη και ξέρω πως, όταν πιστεύεις και προσπαθείς, όλα θα σου έρθουν καλά! Θα σου έρθουν πλουσιοπάροχα, ειδικά τα πνευματικά και όχι τα υλικά πράγματα!

Η θρησκευτικότητα θέτει σε κίνηση και τη φιλανθρωπική δράση.
Είσαι εμπλουτισμένος από την αγάπη και την όρεξη να βοηθήσεις κάποιους ανθρώπους. Αυτά όλα απόπού τα κερδίζεις; Γιατί ένας έχει πίστη και λέει «η πίστη βουνά κινεί» και ο άλλος δεν πιστεύει; Ηταν δύο αδέλφια, που τα γνωρίζω και μιλούσαμε για διάφορα πράγματα. Ο ένας από τους δύο πίστευε πάρα πολύ, ενώ ο άλλος όχι. Εκεί, λοιπόν, που μιλούσαμε, μπαίνει ο αδελφός του, ακούει τη συζήτησή μας και μας λέει ότι δεν πιστεύει. «Μην πιστεύεις! Εσύ θέλεις να μένεις μόνος σου» του απαντώ και συνεχίζω: «Εμείς όμως θέλουμε να έχουμε παρέα, η παρέα πάντα βοηθά. Οταν, βέβαια, η παρέα και τα θεία είναι σωστά. Εσύ όμως θέλεις να πολεμάς μόνος σου! Πολέμησε…» Η θρησκευτική πίστη είναι η ωραιότερη συντροφιά που θα μπορούσε να τύχει στον άνθρωπο.

Τα βιώματα της παιδικής σας ηλικίας ήταν αυτά που συνετέλεσαν στη διαμόρφωση της θρησκευτικής πίστης σας;
Η μητέρα μου ήταν πάρα πολύ θρησκευόμενη, ο δε πατέρας μου στα πολιτικά φρονήματά του ήταν βενιζελικός και με αγώνες. Η οικογένειά μου ήταν ντόπια, δεν ξεριζωθήκαμε από τον τόπο μας, μεταφέροντας τα πράγματά μας κάπου αλλού. Ηταν από τη Γευγελή και το μέρος αυτό ήταν το πλουσιότερο, αφού εκεί έβρισκες όλα τα αγαθά. Το υλικό μέρος όμως δεν σου δίνει τη χαρά που σου δίνει το πνευματικό. Το πνευματικό στοιχείο μπορείς να το κερδίσεις, χωρίς να το καταλάβεις. Το αισθάνεσαι! Οι γονείς μου ήταν η κλασική πατροπαράδοτη οικογένεια, που πιστεύει και προσεύχεται. Εγώ ήμουν ο μεσαίος από τα τρία αδέλφια. Εχω μία μεγαλύτερη αδελφή και έναν μικρότερο αδελφό. Από την παιδική ηλικία θυμάμαι ότι κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας σηκώναμε με άλλα παιδιά τα εξαπτέρυγα στις Σαράντα Εκκλησιές. Λειτουργούσε τότε σε εκείνη την εκκλησία ένας τρομερός ιερέας! Αξιος σε όλα του, πρόθυμος να σε βοηθήσει πνευματικά και υλικά. Να σου δώσει την ψυχή του! Ηταν αυτό που λένε «ο ορισμός τού πώς πρέπει να είναι ένας ιερέας». Μας οδήγησε όλα τα παιδιά στον δρόμο προς την Εκκλησία! Το κατάφερε χωρίς πίεση, αλλά με το χαμόγελο και το παράδειγμα.

Η θρησκευτική πίστη σας χρόνο με τον χρόνο έγινε πιο ισχυρή και ανθεκτική…
Μα βλέπεις μόνος σου τα αποτελέσματα! Ο άρρωστος βλέπει ότι καλυτερεύει εάν του δώσεις το σωστό φάρμακο. Οταν βρει κάποιος τις σωστές δυνάμεις για να βοηθηθεί, αυτό το καταλαβαίνει αμέσως. Βλέπει τη διαφορά πάνω σε αυτά που κάνει. Αυτός που δεν πιστεύει μένει μόνος του, δεν κερδίζει τίποτα!

Ποιο ήταν το γεγονός εκείνο που αποτέλεσε την πλέον ισχυρή απόδειξη ότι η πίστη είχε βαθιά ριζώσει στη ζωή σας;
Ο πατέρας μου πέθανε όταν ήμουν δέκα χρονών. Μπορεί κάλλιστα ένα τέτοιο γεγονός να σε επηρεάσει δυσμενώς ή να σε κάνει να δυναμώσεις και ν’ αντιμετωπίσεις τη ζωή. Ποιος δίνει τόση δύναμη εσωτερική σε ένα παιδάκι, να ξεφορτώνει καρπούζια κρυφά από τη μητέρα του, για να βοηθήσει την οικογένειά του; Η μητέρα μου είχε τρία παιδιά και έπρεπε να πολεμήσει. Εγώ δεν θέλω να οδηγώ κάποιον εάν δεν το καταλαβαίνει από μόνος του. Η πίστη και βουνά κινεί! Εάν έχεις πίστη στον Θεό, θα τα καταφέρεις όλα…

Ζητήσατε από τον Θεό κάποια στιγμή μια συγκεκριμένη βοήθεια;
Είναι πολύ φθηνό να ζητήσεις από τον Θεό να κερδίσεις σε έναν αγώνα! Είναι πολύ ευτελές! Το να παρακαλέσω όμως ή ν’ ανάψω ένα κερί για να σωθεί μια ζωή ή μια οικογένεια, αυτό το κάνω συνεχώς! Να τους βοηθήσει η Παναγία ώστε να βγουν από το τούνελ και να μπορέσουν να ορθοποδίσουν. Είναι ντροπή κάποιοι άνθρωποι να μην έχουν φαγητό ή την υγεία τους και εσύ να ζητάς από τον Θεό να κερδίσεις το πρωτάθλημα! Εχει άλλες βοήθειες Αυτός που πρέπει να δώσει…



«Υπήρξαν εποχές που έβρισα, παραφέρθηκα! Εκανα λάθος! Ζήτησα από τον πνευματικό μου στον Αθωνα να με βοηθήσει»

Πριν από κάθε αγώνα τι συνηθίζατε να κάνετε;
Εβγαινα από το ξενοδοχείο όπου διαμέναμε με την ομάδα, έπαιρνα ένα ταξί, πήγαινα να ανάψω ένα κερί στον τάφο της μάνας μου και γύριζα αμέσως πίσω. Μόνο γι’ αυτό έβγαινα από το ξενοδοχείο! Αντί να πάω στην εκκλησία, πήγαινα και άναβα το καντήλι στη μάνα μου! Η μάνα είναι το μοναδικό πράγμα που υπάρχει στη ζωή. Η αγάπη της, μόνο και μόνο που μεταδίδεται στην ατμόσφαιρα και στην ψυχή σου, αμέσως σε κάνει να νιώθεις καλύτερα!

Το αγαπημένο σας φυλαχτό ποιο είναι;
Πάντα φοράω ένα σταυρουδάκι! Ακόμα και στη θάλασσα τον σταυρό τον έχω πάνω μου. Ετσι μεγάλωσα, έτσι είμαι και ελπίζω πως έτσι θα πεθάνω. Θέλω τον σταυρό μαζί μου, σύντροφο!

Νιώσατε κάποιες στιγμές να χάνετε τον έλεγχο, με συνέπεια να φερθείτε απρεπώς;
Υπήρξαν εποχές που παραφέρθηκα! Που έβρισα και δεν έπρεπε να το κάνω. Εκανα λάθος! Δεν συγχώρησα τον εαυτό μου. Με το να βρίζω δεν γίνεται να κερδίσω κάτι. Πρέπει σιγά σιγά να δουλεύουμε με τον εαυτό μας, ώστε να γίνεται αυτός καλύτερος. Και να μπορεί, έτσι, να συγκρατηθεί. Εάν δεν μπορείς να συγκρατηθείς, πέφτεις σε παραπτώματα.

Η ένδειξη ασέβειας προς τα θεία γύρισε εναντίον σας; Σε κάποιον βαθμό σάς έβλαψε;
Επισκέφθηκα τον πνευματικό μου στο Αγιον Ορος και του ζήτησα να με βοηθήσει, ώστε να ξεπεράσω την αμαρτία που είχα κάνει. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει κάνει αμαρτία! Το θέμα είναι να το καταλαβαίνουμε και να μην επανέρχεται αυτό.

Εχετε περιπέσει σε πολλές αμαρτίες;
Υπήρξε εποχή που έκανα το λάθος! Το λάθος όμως που έχεις κάνει πρέπει να σε προβληματίζει όταν είσαι ήρεμος. Οταν σε προβληματίζει, μπορείς πιο εύκολα να ξεδώσεις, χωρίς να παραφέρεσαι. Ολα είναι κανονισμένα όταν μπορείς και κρατάς τον έλεγχο.

Ποιες αναμνήσεις διατηρείτε από την προσωπικότητα του μακαριστού Χριστοδούλου;
Ηταν, πρώτα απ’ όλα, ένας τρομερός Ελληνας και δούλος του Θεού. Μιλούσε ελληνικά! Λίγοι μιλούν ελληνικά στη ζωή. Προέτρεπε ο Χριστόδουλος τον κόσμο να έρθει στην εκκλησία ακόμα και με σκισμένα παντελόνια. Ελα με αγάπη και σεβασμό, και θα δεις εάν θα ευεργετηθείς ή όχι!

Για τη σημερινή εικόνα της Εκκλησίας τι μπορούμε να πούμε;
Σήμερα ο Αρχιεπίσκοπος πολεμά και αυτός με τον δικό του τρόπο για τα προβλήματα που έχει η Εκκλησία. Κάθε φορά η Εκκλησία είναι αντιμέτωπη με περισσότερα προβλήματα. Πολλές φορές αυτή πιέζεται, αλλά έχει να επιδείξει τεράστιο φιλανθρωπικό έργο. Βοηθά όσους έχουν πραγματική ανάγκη και είναι παράδειγμα προς μίμηση.



«Πηγαίνω 4 με 5 φορές τον χρόνο στο Αγ. Ορος. Από την ώρα που πήγα, έγινα άλλος άνθρωπος»

Πώς αναπτύξατε τη σχέση σας με το Αγιον Ορος;
Πήγα για πρώτη φορά στο Ορος στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Επισκεπτόμουν τη Μονή Οσίου Γρηγορίου, όπου εκεί ήταν ο γέροντας Γεώργιος Καψάνης, που πλέον έχει κοιμηθεί. Υπήρξε καθηγητής πανεπιστημίου, τεράστια προσωπικότητα. Ηταν σεβάσμιος, τον θαύμαζα για την πίστη και τη δύναμή του. Ηταν ο μοναδικός που διαφώνησε δύο φορές με τον Οικουμενικό Πατριάρχη στο θέμα του ανοίγματος προς τους καθολικούς. Ποιος άλλος θα τολμούσε να το πράξει;

Σήμερα εξακολουθώ να πηγαίνω τέσσερις με πέντε φορές τον χρόνο στο Ορος, ο δε πνευματικός μου είναι ο Πανάρετος, ο οποίος βρίσκεται στη Μονή Γρηγορίου. Από την ώρα που πήγα εκεί, έγινα άλλος άνθρωπος! Κάποιος με πείραξε ρωτώντας με: «Στο Αγιον Ορος δεν υπάρχουν απατεώνες;» «Οπου και αν πας, θα βρεις αυτό που ζητάς» του είπα και εγώ με τη σειρά μου. Εάν πας στο Ορος για να βρεις απατεώνα, μπορεί όντως να βρεις. Αυτό όμως διόλου δεν μειώνει όλους τους υπολοίπους που ασκητεύουν εκεί. «Μην έρχεσαι εάν δεν πιστεύεις» του είπα. Εάν θέλει κάποιος να είναι καλός άνθρωπος, θα τον βοηθήσουν. Εάν δεν θέλει, κανένας δεν θα τον βοηθήσει.

Οταν είσαι νέος, κυνηγάς στη ζωή σου να βγάλεις χρήματα, να πετύχεις, να παντρευτείς κ.ά. Επειτα όμως έρχεται η ώρα για το τι θα βγάλεις από μέσα σου, ώστε να είναι όμορφο το είναι σου, να αποκαθαρθείς και να είσαι γεμάτος από χαρά για ό,τι κάνεις στη ζωή σου.
Υπάρχει όμως και ένα άλλο περιστατικό που συνδέεται με το Ορος. Ο πατέρας μου ήθελε να με βάλει στην Τσοτύλειο Σχολή, στην Κοζάνη, επειδή ήμουν πολύ ζωηρός. Τόσο αυτή όσο και η Σχολή της Χάλκης έγιναν από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Δεν πρόλαβε όμως να με στείλει εκεί, αφού πέθανε. Εγώ παντρεύτηκα γυναίκα από τη δυτική Μακεδονία.

Οταν πήγα στο Ορος, μου συνέστησαν να πάω στη Μονή Γρηγορίου, όπου εκεί έκανα πνευματικό μου τον Πανάρετο. Οταν τον ρώτησα τον τόπο καταγωγής του, μου απάντησε ότι είναι από το Ροδοχώρι Τσοτυλίου, στην Κοζάνη, δηλαδή το χωριό της γυναίκας μου! Ολη η ζωή μου, λοιπόν, περιστρέφεται γύρω απο το Τσοτύλι! Τι να συζητήσουμε; Τίποτε δεν είναι τυχαίο στη ζωή μας! Ο,τι κάθεσαι να το περιγράψεις χάνει την αξία του.

Πηγή: dimokratianews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου