Πληθαίνουν το τελευταίο χρονικό διάστημα οι περιπτώσεις -όπως έδειξε η υπόθεση με τον 48χρονο καταζητούμενο ισοβίτη, ο οποίος επί σχεδόν οκτώ χρόνια παρίστανε τον αγιορείτη μοναχό- ατόμων που έχουν «ανοιχτούς λογαριασμούς» με τη Δικαιοσύνη και προκειμένου να γλιτώσουν τη φυλακή επιχειρούν να βρουν καταφύγιο στο Αγιον Ορος. Ταυτόχρονα, φαίνεται ότι αυξάνεται ο αριθμός των απόρων και των εξαρτημένων από τα ναρκωτικά που αναζητούν στήριγμα ελπίδας στο «Περιβόλι της Παναγιάς».
Η παρουσία στο Αγιον Ορος ανθρώπων που δεν «ταιριάζουν» με το μοναστικό βίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στο καθεστώς εισόδου. Προκειμένου ο προσκυνητής να εισέλθει στην Αθωνική Πολιτεία χρειάζεται να έχει εξασφαλίσει διαμονητήριο στο οποίο αναφέρονται ρητά ο χρόνος παραμονής και η μονή που θα τον φιλοξενήσει.
Ορισμένες φορές αυτό καταστρατηγείται, καθώς τόσο η μορφολογία του Αθω όσο και η δομή λειτουργίας των μονών και των σκητών δεν αφήνουν πολλά περιθώρια ελέγχου. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2011 έως σήμερα εντός του Αγίου Ορους οι αστυνομικοί έχουν περάσει χειροπέδες σε έξι άτομα (Ελληνες και αλλοδαπούς) για τα οποία εκκρεμούσαν εντάλματα σύλληψης.
Η αγιοταφική κοινότητα είναι ιδιαίτερα προβληματισμένη από τέτοιου είδους περιστατικά, τα οποία «δεν πρέπει να συγχέονται με την εικόνα του ορθόδοξου μοναχισμού και την αγιορείτικη τάξη και παράδοση». Οπως χαρακτηριστικά λέγεται, οι μοναχοί είναι δύσκολο να ελέγχουν τον κάθε επισκέπτη και να αρνηθούν τη βοήθεια που τους ζητούν όλοι όσοι έχουν ανάγκη, ιδίως οι χρήστες ουσιών και οι οικονομικά εξαθλιωμένοι.
«Εμείς δεν είμαστε ούτε Αστυνομία ούτε Λιμενικό. Ερχονται σε εμάς πολλοί άνθρωποι, απελπισμένοι, που ζητούν να τους βοηθήσουμε. Προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τους στηρίξουμε. Προσευχόμαστε για εκείνους», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ένας γέροντας.
«Εμείς δεν είμαστε ούτε Αστυνομία ούτε Λιμενικό. Ερχονται σε εμάς πολλοί άνθρωποι, απελπισμένοι, που ζητούν να τους βοηθήσουμε. Προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τους στηρίξουμε. Προσευχόμαστε για εκείνους», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ένας γέροντας.
Από την πλευρά του, ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Ορους, Αρίστος Κασμίρογλου, αναφέρεται στην υπόθεση της σύλληψης του 48χρονου ισοβίτη: «Δεν προκύπτει από πουθενά ότι ζούσε στο Αγιον Ορος οκτώ χρόνια, αφού δεν ήταν εγγεγραμμένος. Το Αγιον Ορος δεν είναι ξέφραγο αμπέλι. Οι έλεγχοι είναι αυστηροί. Οι επισκέπτες εφοδιάζονται με το διαμονητήριο και την άδεια εισόδου, τα στοιχεία τους καταγράφονται και είναι στη διάθεση της Ιεράς Επιστασίας. Οσο για εκείνους που θέλουν να γίνουν μοναχοί, αυτομάτως εγγράφονται στο μοναχολόγιο το οποίο έχει κάθε μονή».
Κατά το παρελθόν πολλά είχαν ακουστεί για «επώνυμους» Ελληνες και ξένους -όπως ο Ράντοβαν Κάρατζιτς και ο Βίκτορ Γιανουκόβιτς- που αναζήτησαν καταφύγιο στο «Περιβόλι της Παναγιάς». Αστυνομικές πηγές υποστηρίζουν ότι όλα αυτά ήταν φήμες, ότι έλεγχοι γίνονταν, γίνονται και θα εξακολουθήσουν να γίνονται στο Αγιον Ορος, για το οποίο υπογραμμίζουν την ιερότητα και την πνευματικότητά του.
«Είναι ένας ιερός τόπος και όχι οι φυλακές Αλκατράζ», λέει χαρακτηριστικά αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., καταδεικνύοντας ότι όσοι κυκλοφορούν στα μοναστήρια, στα κελιά και τις σκήτες δεν είναι κακοποιοί. Οι μοναχοί και όσοι διαμένουν στα μοναστήρια, στα κελιά και τις σκήτες είναι καταγεγραμμένοι, ενώ και οι επισκέπτες δίνουν τα πλήρη στοιχεία τους για να πάρουν τα διαμονητήρια και ελέγχονται κατά την επιβίβασή τους στο πλοιάριο που θα τους περάσει απέναντι, στο λιμάνι της Δάφνης.
Ομως, σύμφωνα με τις Αρχές, το Αγιον Ορος είναι μια πολύ μεγάλη και κυρίως δυσπρόσιτη περιοχή. Υπάρχουν βαρκούλες που προσεγγίζουν διάφορα λιμανάκια και μπορούν να αποβιβάσουν κόσμο. Ετσι πρέπει να έκανε και ο 48χρονος φυγάς. Αποβιβάστηκε από απρόσιτο σημείο και όχι από το λιμάνι της Δάφνης, όπως όφειλε. Δεν είχε βγάλει διαμονητήριο ούτε είχε εγγραφεί ως δόκιμος μοναχός ούτε είχε πλαστά στοιχεία. Δηλαδή, για οκτώ χρόνια κυκλοφορούσε στο Αγιον Ορος ζώντας μόνος και τρώγοντας ό,τι έβρισκε. Φυσικά, κάποιες στιγμές ζητούσε τροφή και στέγη από διάφορους μοναχούς, οι οποίοι απλόχερα του τα παρείχαν χωρίς να ρωτούν πολλά, όπως άλλωστε κάνουν με όλους τους ανθρώπους που ζητούν βοήθεια.
Από e-typos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου